Thursday, January 26, 2012

PEMBANGUNAN :PEMUSNAH ATAU PEMBANGUN PERADABAN

Pada 9 Januari yang lalu satu sidang akhbar telah diadakan oleh NGO PERDABADAN Persatuan Sejarah dan Warisan Peradaban Melayu P.Pinang. Penasihanya YB Mohd Farid telah membuat kenyataan akhbar menyokong supaya kampung tersebut dijadikan sebagai kampung warisan dengan campur tangan Kementerian yang berkaitan dengannya.

Prof Sohami Aziz memberikan pandangan yang konkrit supaya pewartaan Batu Uban menjadi kampung warisan mesti berdasarkan pelan yang konkrit bukan sekadar desakan semata-mata.

Pada sebelah petangnya telah di adakan sidang akhbar di USM.Profesor Mohamad Hj Salleh menyatakan pembangunan kini begitu kejam terhadap sejarah,warisan dan peradaban bangsa kita terutama terhadap orang-orang Melayu di P.Pinang. Habitat mereka menjadi semakin sempit dan amat terancam apabila bertembung dengan pembangunan.

Dasar dan hala tuju pembangunan seperti ini mestilah diubah.Ini bukan pembangunan yang sebenarnya.Sebagai contoh hotel di negara maju dibuat jauh daripada pantai dan laut. Mereka menghormatinya sebagai hak-hak awam. Di Britain bangunan warisan dipertahankan walau dibeli oleh sesiapa tidak mudah dihapuskan untuk selain daripadanya.

Kesilapan rakyat terutama orang Melayu ialah mereka terlalu percaya kepada pemimpin dan menyerahkan nasib ditentukan oleh pemimpin yang dipercayai secara melulu. Jadi rakyat menjadi bisu dan tidak vokal apa lagi memberontak terhadap bentuk pembangunan yang mencabut akar umbi kehidupan mereka. Kepupusan ratusan kampung tidak mejadi isu kononnya demi pembangunan kita mesti berkorban.

Tinjauan menunjukkan bilangan Melayu di Daerah Timur Laut PP hampir pupus . Ia dimonopoli oleh orang bukan Melayu dan orang luar menerusi pembangunan mewah dan mahal untuk pasaran terbuka.

Kini daerah Barat Daya terutama Balik Pulau pula menjadi sasaran rumah berharga RM 500,000 ke atas Di Teluk Bahang terdapat rumah berharga RM 700,000 di tengah-tengah kampung Melayu Teluk Awak.

Jika trend menjual tanah di kalangan Melayu berterusan kerana nilainya yang melambung alamat kita menjual masa depan.Tanah dan hartanah tersebut tidak akan kembali lagi kepada kita. Orang membeli masa depan.Kita sebaliknya menjual masa depan kerana tarikan masa kini.

No comments:

Post a Comment