Sunday, September 4, 2011

BERMAKNAKAH SEJARAH DAN WARISAN KEPADA KEWUJUDAN KITA ?

Sejarah membentangkan kebenaran masa lalu untuk diambil pengajaran. Memperingatkan kita tentang SURVIVAL masa kini untuk membina masa depan yang selamat dan cerah.Sesiapa yang tidak mengambil pengajaran daripada sejarah pasti akan menerima padah dan ditimpa musibah.Bagaimana?

Umat itu akan mengulangi kesilapan dan melakukan kesalahan secara berterusan. Sejarah membongkar dan memperihalkan apa yang sebenarnya berlaku.Macam mana wilayah yang bernama Tanah Melayu bertukar menjadi Malaysia dan terbentuknya sebuah PULAU china di tengah WILAYAH MELAYU.Itulah sejarah.Ia boleh dibina dan berubah.

Mengapa 4 buah negeri Melayu Melayu Utara jatuh ke tangan Thailand. Itu semua adalah sejarah yang wajar direnungkan.Renungkanlah ungkapan pepatah yang mempunyai latar belakang sejarah dan maksud yang tersirat di dalamnya.Pepatah yang diungkap setelah berlakunya peristiwa-peristiwa sejarah yang tidak menyenangkan.Betapa bijaknya datuk nenek moyang kita menghantar mesej.Namun masih gagal difahami dan tidak menjadi iktibar.Maka kita terus lesu meski pun telah setengah abad merdeka
Kita masih tetap tidak berwaspada dengannya :

YANG DIKEJAR TAK DAPAT YANG DIKENDONG KECICIRAN
10 JONG MASUK ANJING BERCAWAT EKOR JUGA
AYAM DIKEPUK MATI KELAPARAN ITIK DI AIR MATI KEHAUSAN,
KERA DIHUTAN DISUSUI
ANAK SENDIRI MATI TAK MAKAN
MUSAFIR LALU RUMAH DITINGGALKAN

MELAYU MUDAH LUPA

Akhir kata sebagai mukadimah fikirkanlah analisis Ibn Qaldun seorang ahli sejarah dan pengkaji masyarakat yang terkenal:

BANGSA YANG TERJAJAH SENANTIASA BERKEADAAN LEMAH
RASA KALAH TELAH MENGUASAI MEREKA HINGGA TIDAK ADA KEKUATAN UNTUK BANGKIT DAN MELAWAN SEMULA
MEREKA PASRAH MENERIMA SEADANYA !

SEJARAH TELAH MERAKAMKAN TENTANG KEBANGKITAN BANGSA ARAB YANG MENGGEMPARKAN PADA ABAD KE 7 MASEHI. AMAT MENAKJUBKAN BAGAIMANA BANGSA YANG TENGGELAM DALAM KEJAHILAN TIBA-TIBA BANGUN MENJADI PEMIMPIN DUNIA DAN PENYEBAR TAMADUN YANG MENJADI ASAS KENGKITAN DUNIA MODEN.

DI ATAS ROBOHAN KOTA MELAKA
KITA BANGUNKAN JIWA MERDEKA
BERSATU PADULAH SEGENAP BAKA
MEMPERTAHANKAN HAK KEADILAN PESAKA

Pantun sejarah Dr Burhanuddin Al Helmi 1946

No comments:

Post a Comment